E.As Battlefront 2 fiasko

Det har stormat extremt mycket kring E.As Battlefront 2 fiasko och vi har nog inte sett det sista av detta än men här är en liten sammanfattning:

Men allt började med att en spelare upptäckte att några av huvudkaraktärerna i spelet låg bakom en så pass stor betalväg att det skulle ta 40 timmar för en normalspelare för att kunna låsa upp en ny karaktär. När personer konfronterade E.A om problemet möttes dom av en väldigt arrogant ton som förklarade att man nämligen ville ger spelarna en känsla av uppfyllelse. Detta svar resulterade i den mest ner röstade posten i Reddits historia över 150 tusen nerröstningar och en kritikstorm som har hållit på i  över en vecka och som har nåtts media utanför speljournalistiken. Det har också lett till att många som förbokat spelet har avbokat det. Nu har inga officiella siffror kommit ut men det har gått så långt att E.A har gjort refund knappen på sin hemsida svår tillgänglig. från att varit på första sidan är den nu borta.

Följande kritik anser folk Battlefront 2 gör fel:

Spelet är byggt kring pay to win modellen med lootboxes, spelaren får krediter efter varje match som sen kan spenderas i på lootboxes, detta är låder som kan innehålla olika saker allt från att göra din karaktär bättre eller ditt skep. Om du nu inte vill spendera all din tid på att försöka låsa upp allt förhand kan du alltid köpa dig till krediter och spendera det på lootboxes, dock vet du aldrig om du kommer få det du är ute efter. Många anser att lootboxes som förbättrar din karaktär är skadligt för spelet, istället för att följa Blizzard Overwatch exempel där man enbart kan köpa lootcrates som innehåller kosmetiskt innehåll t ex olika kläder för att göra din karaktär unik, kan man nu låsa upp allt direkt.  Om man skulle låsa upp allt utan att köpa valuta  i Battlefront 2 så skulle det nämligen ta 4,528 timmar.

Annan kritik som har nämnts är också dem som inte tänkt spendera mer än 500 kr på spelet och tänkt spela lite lagom, kommer aldrig kunna låsa upp några av huvudkaraktärerna på grund av 40 timmar per karaktär spärren.

Det finns också en oro att spelare som inte köpte några extra lootcreates kommer att blandas med andra spelare som köpt och därför kommer det bli en obalans under spelet, med andra ord kommer spelarna som betalt extra köra över sina motståndare.

Är detta vad AAA-titlar kommer vara i framtiden?

Är mikrotransaktioner något som vi kommer se allt mer i framtiden? När vi man frågade E.A om varför man inte kunde göra ett system som var mer likt Battlefield 1, då svarade E.A att man ville i gör det mer djuptgående. Dock känns det som om något som vi kommer se mer om i framtiden om inget stoppas. Som tur har just detta fall fått så stora efterskalv i vanliga värden  att vi ser nu att visa länder har börjat utreda om att slumpmässiga loot creates är gambling alltså någon form av lotteri verksamhet, detta är så klart något som varje land får ta ställning till. E.A motiverar som vanligt detta med att för att skapa någon form av förhöjd spel upplevelse så måste man implementera lootcreates  i sina spel. Det är för tidigt att säga hur detta kommer sluta men visa länder håller redan på att utreda om det EA gör är lotteriverksamhet. Till E.As försvar kan man säga, ja det kostar pengar att driva ett spel som en service men är detta verkligen rätt väg att gå, kan man inte hitta ett annat sätt att bedriva verksamheten på?

 

Be the first to comment on "E.As Battlefront 2 fiasko"

Leave a comment